Nieuws

Eindejaarsbericht 2018

Het is weer herfst. De blaadjes vallen, het wordt kouder, kortom: tijd voor ons Eindejaarsbericht Philipse Keunen 2018. Daarin besteden wij aandacht aan een aantal regelingen en (voorgestelde) veranderingen in de belastingwetgeving per 1 januari 2019. Door daar slim op in te spelen kunt u wellicht geld besparen. Wel moet u zich realiseren dat niet alles wat in deze nieuwsbrief is beschreven altijd leidt tot voordeel. Overleg daarom met ons voordat u actie onderneemt. Wilt u meer informatie of persoonlijk advies, aarzelt u dan niet om contact met ons op te nemen.

Loonspecial 2018

Hier leest u de Loonspecial 2018, een speciale uitgave voor degene die te maken heeft met of geïnteresseerd is in onderwerpen die het personeel betreffen. Denkt u daarbij aan het arbeidsrecht, de sociale verzekeringen en de loonbelasting. Wij hebben voor u de belangrijkste wijzigingen op die gebieden uiteen gezet.

In deze uitgave besteden wij uitgebreid aandacht aan de nieuwe loonkostenvoordelen, die de eerdere premiekortingen vervangen.

Daarnaast hebben wij de belangrijkste tarieven, zoals deze gelden per 1 januari 2018, opgenomen.
Heeft u naar aanleiding van deze nieuwsbrief vragen, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.

Nieuws

04-07-2019
Werken als zelfstandige

De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft in een brief de Tweede Kamer geïnformeerd over de voortgang bij de uitwerking van maatregelen over werken als zelfstandige (zzp’er). De groep zzp’ers is zeer divers. Volgens de minister is duidelijke wetgeving nodig om onbedoelde concurrentie tussen werknemers en zelfstandigen te voorkomen. Zzp’ers hebben fiscale voordelen ten opzichte van werknemers en opdrachtgevers hoeven voor zzp’ers geen werkgeverspremies te betalen. Ook hoeven opdrachtgevers zzp’ers niet door te betalen bij ziekte. Door deze kostenvoordelen is het voor opdrachtgevers en voor zzp’ers aantrekkelijk om gebruik te maken van deze contractvorm.

Aanvankelijk wilde het kabinet zzp’ers die langdurig werken voor een laag tarief als werknemer aanmerken. Op grond van Europese regelgeving is dat niet mogelijk. Daarom komt er een minimumtarief van € 16 per uur. De minister realiseert zich dat aan een minimumtarief risico’s kleven. De invoering daarvan kan leiden tot minder opdrachten en tot verlaging van tarieven voor zzp’ers die nu meer verdienen. Het kabinet zal een onderzoek naar arbeidsmarkteffecten uitvoeren.

Voor zzp’ers met een hoog uurtarief komt er een zelfstandigenverklaring. Deze verklaring geeft vooraf zekerheid over loonheffing en werknemersverzekeringen en over arbeidsrechtelijke gevolgen, pensioenverplichtingen en cao-bepalingen. Voor het gebruik van de zelfstandigenverklaring gelden de volgende voorwaarden:

  1. In de overeenkomst van opdracht vermelden partijen dat zij de bedoeling hebben geen arbeidsovereenkomst te sluiten.
  2. De arbeidsbeloning bedraagt minimaal € 75 per uur.
  3. De overeenkomst wordt aangegaan voor maximaal een jaar.
  4. De opdrachtgever en de opdrachtnemer ondertekenen beiden de zelfstandigenverklaring.
  5. De opdrachtnemer dient bij de Kamer van Koophandel ingeschreven te staan.

Mochten de werkzaamheden langer duren dan een jaar, dan geldt de zelfstandigenverklaring niet meer na dat jaar. Als na afronding van een opdracht minimaal 6 maanden geen werkzaamheden zijn verricht voor een opdrachtgever, start bij aanvang van de werkzaamheden een nieuwe termijn van een jaar.

Voor alle opdrachtgevers komt er de opdrachtgeversverklaring om zekerheid vooraf te krijgen. Er wordt onderzocht of dat via een webmodule kan.

Op korte termijn zal de minister conceptwetgeving publiceren in de vorm van een internetconsultatie. Wanneer de (concept-)teksten gereed zijn, zal zoals gebruikelijk op basis van de uitvoeringstoetsen de uitvoerbaarheid worden bepaald.

Bron: Ministerie van Sociale Zaken | publicatie | 2019-0000089400 | 04-07-2019

Terug

Headlines

11-07-2019
Diplomatieke vrijstelling geldt ook voor parkeerbelasting

Het Verdrag van Wenen inzake diplomatiek verkeer kent een vrijstelling van alle belastingen en rechten, ... lees meer

11-07-2019
Forfaits in het belastingstelsel

De Algemene Rekenkamer heeft onderzoek gedaan naar het gebruik van forfaitaire regelingen in het ... lees meer

11-07-2019
Commissaris geen btw-ondernemer

Tot 1 januari 2013 werd een lid van een Raad van Commissarissen voor heffing van omzetbelasting niet ... lees meer

11-07-2019
Transitievergoeding onder Wet arbeidsmarkt in balans

De Wet arbeidsmarkt in balans bevat onder meer een aanpassing van de regeling van de transitievergoeding. ... lees meer

04-07-2019
NHG en flexibel inkomen

De Nationale Hypotheekgarantie (NHG) is een vangnet voor het geval de woningeigenaar zijn hypotheek niet ... lees meer

04-07-2019
Wetsvoorstel temporisering verhoging AOW-leeftijd aangenomen

De Eerste Kamer heeft het wetsvoorstel temporisering verhoging AOW-leeftijd aangenomen. Deze wet regelt ... lees meer

04-07-2019
Werken als zelfstandige

De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft in een brief de Tweede Kamer geïnformeerd ... lees meer

27-06-2019
Liquidatieverliesverrekening

Door de werking van de deelnemingsvrijstelling in de vennootschapsbelasting zijn winsten van een ... lees meer

Meer nieuws

Actueel

Philipse Keunen is onderscheidend door de gestroomlijnde processen en door het hoge niveau van automatisering. Jaarrekeningen met bijbehorende overlegmomenten zijn niet meer dan een formaliteit.

Philipse Keunen richt zich op actueel cijfermateriaal en uitgebreide managementinformatie en werkt dus met cijfers uit het heden. Door deze werkwijze consequent toe te passen kan Philipse Keunen door middel van tussentijdse cijfers, prognoses, begrotingen en What If analyses maandelijks uw bedrijfsvoorgang inzichtelijk maken.

Door actief te sturen op actuele cijfers en door niet de nadruk te leggen op bedrijfsresultaten uit het verleden kan Philipse Keunen efficiënt en soepel bijsturen en dat leidt onherroepelijk tot meer rendement in de toekomst.

Kevin Keunen

Kevin Keunen

Eigenaar

Contact

Philipse Keunen Accountants & Belastingadviseurs te Venlo is een jong en ervaren accountantskantoor waar kennis en ervaring dagelijks op professionele wijze worden samengevoegd. De motor achter Philipse Keunen zijn Paul Philipse AA en mr. Kevin Keunen.

Philipse Keunen

Accountants & Belastingadviseurs

Noorderpoort 83
5916 PJ Venlo
E welkom@philipsekeunen.nl
T 077 – 351 22 31
BTW nr: NL851220915B01

Actueel

Philipse Keunen is onderscheidend door de gestroomlijnde processen en door het hoge niveau van automatisering. Jaarrekeningen met bijbehorende overlegmomenten zijn niet meer dan een formaliteit.

Philipse Keunen richt zich op actueel cijfermateriaal en uitgebreide managementinformatie en werkt dus met cijfers uit het heden. Door deze werkwijze consequent toe te passen kan Philipse Keunen door middel van tussentijdse cijfers, prognoses, begrotingen en What If analyses maandelijks uw bedrijfsvoorgang inzichtelijk maken.

Door actief te sturen op actuele cijfers en door niet de nadruk te leggen op bedrijfsresultaten uit het verleden kan Philipse Keunen efficiënt en soepel bijsturen en dat leidt onherroepelijk tot meer rendement in de toekomst.

Kevin Keunen

Kevin Keunen

Eigenaar

Actueel

Philipse Keunen is onderscheidend door de gestroomlijnde processen en door het hoge niveau van automatisering. Jaarrekeningen met bijbehorende overlegmomenten zijn niet meer dan een formaliteit.

Philipse Keunen richt zich op actueel cijfermateriaal en uitgebreide managementinformatie en werkt dus met cijfers uit het heden. Door deze werkwijze consequent toe te passen kan Philipse Keunen door middel van tussentijdse cijfers, prognoses, begrotingen en What If analyses maandelijks uw bedrijfsvoorgang inzichtelijk maken.

Door actief te sturen op actuele cijfers en door niet de nadruk te leggen op bedrijfsresultaten uit het verleden kan Philipse Keunen efficiënt en soepel bijsturen en dat leidt onherroepelijk tot meer rendement in de toekomst.

Kevin Keunen

Kevin Keunen

Eigenaar