Nieuws

Eindejaarsbericht 2018

Het is weer herfst. De blaadjes vallen, het wordt kouder, kortom: tijd voor ons Eindejaarsbericht Philipse Keunen 2018. Daarin besteden wij aandacht aan een aantal regelingen en (voorgestelde) veranderingen in de belastingwetgeving per 1 januari 2019. Door daar slim op in te spelen kunt u wellicht geld besparen. Wel moet u zich realiseren dat niet alles wat in deze nieuwsbrief is beschreven altijd leidt tot voordeel. Overleg daarom met ons voordat u actie onderneemt. Wilt u meer informatie of persoonlijk advies, aarzelt u dan niet om contact met ons op te nemen.

Loonspecial 2018

Hier leest u de Loonspecial 2018, een speciale uitgave voor degene die te maken heeft met of geïnteresseerd is in onderwerpen die het personeel betreffen. Denkt u daarbij aan het arbeidsrecht, de sociale verzekeringen en de loonbelasting. Wij hebben voor u de belangrijkste wijzigingen op die gebieden uiteen gezet.

In deze uitgave besteden wij uitgebreid aandacht aan de nieuwe loonkostenvoordelen, die de eerdere premiekortingen vervangen.

Daarnaast hebben wij de belangrijkste tarieven, zoals deze gelden per 1 januari 2018, opgenomen.
Heeft u naar aanleiding van deze nieuwsbrief vragen, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.

Nieuws

03-04-2019
Inspectie SZW controleert op aanwezigheid RI&E

De Arbowet bepaalt dat de werkgever moet zorgen voor de veiligheid en de gezondheid van zijn werknemers en verplicht de werkgever om een beleid te voeren dat is gericht op zo goed mogelijke arbeidsomstandigheden. De werkgever moet het arbeidsomstandighedenbeleid regelmatig toetsen aan de ervaringen die daarmee zijn opgedaan en zo nodig de op dat beleid gebaseerde maatregelen aanpassen. Onderdeel van het arbeidsomstandighedenbeleid is een inventarisatie en evaluatie van de risico's die voor de werknemers aan de arbeid zijn verbonden. De werkgever moet deze risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) schriftelijk vastleggen. De RI&E moet naast een beschrijving van de gevaren ook de risicobeperkende maatregelen bevatten die werkgever neemt. De RI&E is een dynamisch geheel, dat wil zeggen dat deze wordt aangepast zo dikwijls als de daarmee opgedane ervaring, gewijzigde werkmethoden of werkomstandigheden daartoe aanleiding geven.

RI&E

Voor het opstellen van de RI&E zijn instrumenten ontwikkeld door brancheorganisaties. Deze zijn afgestemd op veel voorkomende risico’s in de betreffende branche. Als alternatief kan gebruik gemaakt worden van het algemene MKB RI&E-instrument. Werkgevers die voor in totaal niet meer dan 40 uur per week arbeid laten verrichten kunnen gebruik maken van een verkorte versie van de RI&E, de checklist gezondheidsrisico’s. De werkgever moet de RI&E laten toetsen door een gecertificeerde persoon of arbodienst. De verplichte toetsing geldt niet voor de werkgever die niet meer dan 25 werknemers in dienst heeft, mits hij gebruik gemaakt heeft van een goedgekeurd RI&E-instrument.

Controle

De Inspectie SZW controleert op naleving van de Arbowetgeving. Onderdeel van die controle is de aanwezigheid van een RI&E met het bijbehorende plan van aanpak. Het ontbreken daarvan of het niet op orde hebben van de RI&E is een overtreding die kan worden beboet. De hoogte van de boete is afhankelijk van de grootte van het bedrijf. Het normbedrag voor het ontbreken van een RI&E is € 3.000. De op te leggen boete is een percentage van het normbedrag. Dat begint bij 10% voor werkgever met 1 tot 4 werknemers en loopt op tot 100% bij 500 of meer werknemers.

Bron: Ministerie van Sociale Zaken | publicatie | 03-04-2019

Terug

Headlines

20-06-2019
Tweede Kamer neemt wetsvoorstel vertraagde verhoging AOW-leeftijd aan

De Tweede Kamer heeft met een grote meerderheid het wetsvoorstel temporisering verhoging van de ... lees meer

19-06-2019
Tweede Kamer wil eerlijke winstbelasting voor multinationals

De Tweede Kamer heeft een motie aangenomen waarin de regering gevraagd wordt om een commissie in te ... lees meer

19-06-2019
Belastingheffing box 3 in strijd met recht op ongestoord genot van eigendom

De belastingheffing in box 3 van de inkomstenbelasting gaat tegenwoordig uit van een gedifferentieerd ... lees meer

19-06-2019
Wetsvoorstel vertraging verhoging AOW-leeftijd

In vervolg op het onlangs gesloten principeakkoord betreffende de pensioenen heeft de minister van ... lees meer

12-06-2019
Nieuwe regeling verdeling pensioen bij scheiding

Er komt een nieuwe regeling voor de verdeling van pensioenen bij scheiding. Kern van de regeling is dat ... lees meer

12-06-2019
Scholingsaftrek wordt subsidie

De huidige scholingsaftrek wordt vervangen door een subsidieregeling. Deze regeling, de Stimulans ... lees meer

12-06-2019
Wet arbeidsmarkt in balans

De Eerste Kamer heeft de wet Arbeidsmarkt in balans (Wab) aangenomen. Deze wet verkleint de verschillen ... lees meer

12-06-2019
Datum einde arbeidscontract

Volgens het Burgerlijk Wetboek geschiedt opzegging van een arbeidsovereenkomst tegen het einde van de ... lees meer

Meer nieuws

Actueel

Philipse Keunen is onderscheidend door de gestroomlijnde processen en door het hoge niveau van automatisering. Jaarrekeningen met bijbehorende overlegmomenten zijn niet meer dan een formaliteit.

Philipse Keunen richt zich op actueel cijfermateriaal en uitgebreide managementinformatie en werkt dus met cijfers uit het heden. Door deze werkwijze consequent toe te passen kan Philipse Keunen door middel van tussentijdse cijfers, prognoses, begrotingen en What If analyses maandelijks uw bedrijfsvoorgang inzichtelijk maken.

Door actief te sturen op actuele cijfers en door niet de nadruk te leggen op bedrijfsresultaten uit het verleden kan Philipse Keunen efficiënt en soepel bijsturen en dat leidt onherroepelijk tot meer rendement in de toekomst.

Kevin Keunen

Kevin Keunen

Eigenaar

Contact

Philipse Keunen Accountants & Belastingadviseurs te Venlo is een jong en ervaren accountantskantoor waar kennis en ervaring dagelijks op professionele wijze worden samengevoegd. De motor achter Philipse Keunen zijn Paul Philipse AA en mr. Kevin Keunen.

Philipse Keunen

Accountants & Belastingadviseurs

Noorderpoort 83
5916 PJ Venlo
E welkom@philipsekeunen.nl
T 077 – 351 22 31
BTW nr: NL851220915B01

Actueel

Philipse Keunen is onderscheidend door de gestroomlijnde processen en door het hoge niveau van automatisering. Jaarrekeningen met bijbehorende overlegmomenten zijn niet meer dan een formaliteit.

Philipse Keunen richt zich op actueel cijfermateriaal en uitgebreide managementinformatie en werkt dus met cijfers uit het heden. Door deze werkwijze consequent toe te passen kan Philipse Keunen door middel van tussentijdse cijfers, prognoses, begrotingen en What If analyses maandelijks uw bedrijfsvoorgang inzichtelijk maken.

Door actief te sturen op actuele cijfers en door niet de nadruk te leggen op bedrijfsresultaten uit het verleden kan Philipse Keunen efficiënt en soepel bijsturen en dat leidt onherroepelijk tot meer rendement in de toekomst.

Kevin Keunen

Kevin Keunen

Eigenaar

Actueel

Philipse Keunen is onderscheidend door de gestroomlijnde processen en door het hoge niveau van automatisering. Jaarrekeningen met bijbehorende overlegmomenten zijn niet meer dan een formaliteit.

Philipse Keunen richt zich op actueel cijfermateriaal en uitgebreide managementinformatie en werkt dus met cijfers uit het heden. Door deze werkwijze consequent toe te passen kan Philipse Keunen door middel van tussentijdse cijfers, prognoses, begrotingen en What If analyses maandelijks uw bedrijfsvoorgang inzichtelijk maken.

Door actief te sturen op actuele cijfers en door niet de nadruk te leggen op bedrijfsresultaten uit het verleden kan Philipse Keunen efficiënt en soepel bijsturen en dat leidt onherroepelijk tot meer rendement in de toekomst.

Kevin Keunen

Kevin Keunen

Eigenaar