Nieuws

Eindejaarsbericht 2018

Het is weer herfst. De blaadjes vallen, het wordt kouder, kortom: tijd voor ons Eindejaarsbericht Philipse Keunen 2018. Daarin besteden wij aandacht aan een aantal regelingen en (voorgestelde) veranderingen in de belastingwetgeving per 1 januari 2019. Door daar slim op in te spelen kunt u wellicht geld besparen. Wel moet u zich realiseren dat niet alles wat in deze nieuwsbrief is beschreven altijd leidt tot voordeel. Overleg daarom met ons voordat u actie onderneemt. Wilt u meer informatie of persoonlijk advies, aarzelt u dan niet om contact met ons op te nemen.

Loonspecial 2018

Hier leest u de Loonspecial 2018, een speciale uitgave voor degene die te maken heeft met of geïnteresseerd is in onderwerpen die het personeel betreffen. Denkt u daarbij aan het arbeidsrecht, de sociale verzekeringen en de loonbelasting. Wij hebben voor u de belangrijkste wijzigingen op die gebieden uiteen gezet.

In deze uitgave besteden wij uitgebreid aandacht aan de nieuwe loonkostenvoordelen, die de eerdere premiekortingen vervangen.

Daarnaast hebben wij de belangrijkste tarieven, zoals deze gelden per 1 januari 2018, opgenomen.
Heeft u naar aanleiding van deze nieuwsbrief vragen, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.

Nieuws

29-11-2018
Niet voldaan aan administratieve verplichtingen

Ondernemers zijn administratieplichtig. Dat houdt in dat zij een zodanige administratie van hun vermogenstoestand en van hun bedrijf moeten bijhouden dat daaruit op ieder moment hun rechten en verplichtingen en de voor de heffing van belasting van belang zijnde gegevens kunnen worden afgeleid. De administratie moet zeven jaar worden bewaard. Tot de administratie behoren ook de onderliggende stukken. De administratieve gegevens kunnen op een andere dan de originele gegevensdrager worden opgeslagen, mits de volledige gegevens beschikbaar blijven gedurende de bewaarperiode en zij binnen redelijke tijd leesbaar kunnen worden gemaakt. De aard, omvang en complexiteit van een bedrijf zijn medebepalend voor de eisen die aan een administratie worden gesteld.

De inspecteur kan bij voor bezwaar vatbare beschikking vaststellen dat een ondernemer niet aan zijn administratieve verplichtingen heeft voldaan. Tijdens een boekenonderzoek bij een horecaondernemer constateerde de Belastingdienst dat de administratie gebreken vertoonde. De Belastingdienst stelde de tekortkomingen vast in een informatiebeschikking. De rechtbank was van oordeel dat de beschikking terecht is gegeven. De ondernemer had niet aan zijn administratieve verplichtingen voldaan. Hoewel een groot deel van zijn omzet contant werd ontvangen was de kasadministratie niet controleerbaar. De detailgegevens van de kassa, pinafslagen, kladbriefjes en dergelijke had de ondernemer niet bewaard. Dergelijke primaire bescheiden vormen een wezenlijk deel van de administratie van een onderneming. Door deze niet te bewaren kon niet gecontroleerd worden of de gegevens juist en volledig waren overgenomen in het kasboek. De vereiste aansluiting tussen omzet in geld en goederen kon niet worden gemaakt. De Belastingdienst kon de juistheid en volledigheid van de omzet niet controleren.

Bron: Rechtbank | jurisprudentie | ECLINLRBGEL2014889, AWB 17/17 | 29-11-2018

Terug

Headlines

22-05-2019
Rendabel maken van vermogen

Het resultaat uit overige werkzaamheden wordt belast in box 1 van de inkomstenbelasting. Het rendabel ... lees meer

22-05-2019
Kamervragen belastingheffing van dga

In de Tweede Kamer zijn vragen gesteld over de mogelijke toepassing in Nederland van een Scandinavisch ... lees meer

22-05-2019
Heretikettering auto van de zaak

Een ondernemer heeft de mogelijkheid om vermogensbestanddelen die zowel zakelijk als privé worden ... lees meer

15-05-2019
Aftrek dieetkosten

De extra uitgaven die een belastingplichtige doet voor een op medisch voorschrift gehouden dieet zijn aan ... lees meer

15-05-2019
Non-concurrentiebeding in tijdelijk contract

Een non-concurrentiebeding moet op straffe van nietigheid schriftelijk worden overeengekomen tussen ... lees meer

08-05-2019
Afzien van vergoeding door vrijwilliger

Giften aan algemeen nut beogende instellingen zijn aftrekbaar voor de inkomstenbelasting. Dat geldt niet ... lees meer

08-05-2019
Wetsvoorstel implementatie aanpassingen btw-regelgeving

De staatssecretaris van Financiën heeft een wetsvoorstel ter implementatie van een Europese ... lees meer

08-05-2019
Fictieve erfrechtelijke verkrijging woonhuis

De Successiewet bepaalt dat een goed dat iemand van de erflater heeft verkregen wordt geacht krachtens ... lees meer

Meer nieuws

Actueel

Philipse Keunen is onderscheidend door de gestroomlijnde processen en door het hoge niveau van automatisering. Jaarrekeningen met bijbehorende overlegmomenten zijn niet meer dan een formaliteit.

Philipse Keunen richt zich op actueel cijfermateriaal en uitgebreide managementinformatie en werkt dus met cijfers uit het heden. Door deze werkwijze consequent toe te passen kan Philipse Keunen door middel van tussentijdse cijfers, prognoses, begrotingen en What If analyses maandelijks uw bedrijfsvoorgang inzichtelijk maken.

Door actief te sturen op actuele cijfers en door niet de nadruk te leggen op bedrijfsresultaten uit het verleden kan Philipse Keunen efficiënt en soepel bijsturen en dat leidt onherroepelijk tot meer rendement in de toekomst.

Kevin Keunen

Kevin Keunen

Eigenaar

Contact

Philipse Keunen Accountants & Belastingadviseurs te Venlo is een jong en ervaren accountantskantoor waar kennis en ervaring dagelijks op professionele wijze worden samengevoegd. De motor achter Philipse Keunen zijn Paul Philipse AA en mr. Kevin Keunen.

Philipse Keunen

Accountants & Belastingadviseurs

Noorderpoort 83
5916 PJ Venlo
E welkom@philipsekeunen.nl
T 077 – 351 22 31
BTW nr: NL851220915B01

Actueel

Philipse Keunen is onderscheidend door de gestroomlijnde processen en door het hoge niveau van automatisering. Jaarrekeningen met bijbehorende overlegmomenten zijn niet meer dan een formaliteit.

Philipse Keunen richt zich op actueel cijfermateriaal en uitgebreide managementinformatie en werkt dus met cijfers uit het heden. Door deze werkwijze consequent toe te passen kan Philipse Keunen door middel van tussentijdse cijfers, prognoses, begrotingen en What If analyses maandelijks uw bedrijfsvoorgang inzichtelijk maken.

Door actief te sturen op actuele cijfers en door niet de nadruk te leggen op bedrijfsresultaten uit het verleden kan Philipse Keunen efficiënt en soepel bijsturen en dat leidt onherroepelijk tot meer rendement in de toekomst.

Kevin Keunen

Kevin Keunen

Eigenaar

Actueel

Philipse Keunen is onderscheidend door de gestroomlijnde processen en door het hoge niveau van automatisering. Jaarrekeningen met bijbehorende overlegmomenten zijn niet meer dan een formaliteit.

Philipse Keunen richt zich op actueel cijfermateriaal en uitgebreide managementinformatie en werkt dus met cijfers uit het heden. Door deze werkwijze consequent toe te passen kan Philipse Keunen door middel van tussentijdse cijfers, prognoses, begrotingen en What If analyses maandelijks uw bedrijfsvoorgang inzichtelijk maken.

Door actief te sturen op actuele cijfers en door niet de nadruk te leggen op bedrijfsresultaten uit het verleden kan Philipse Keunen efficiënt en soepel bijsturen en dat leidt onherroepelijk tot meer rendement in de toekomst.

Kevin Keunen

Kevin Keunen

Eigenaar